Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

SP45 XXI wieku? FPS H. Cegielski myśli o sześcioosiowym spalinowozie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
30-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
SP45 XXI wieku? FPS H. Cegielski myśli o sześcioosiowym spalinowozie
fot. Jakub RöslerW ostatnich latach FPS modernizowala lokomotywy SM42 - na zdjęciu jedna z nich.
Prezes FPS H. Cegielski Grzegorz Kucia ujawnił na spotkaniu ze studentami Politechniki Poznańskiej, że firma zastanawia się nad skonstruowaniem ciężkiej lokomotywy spalinowej. Popyt na takie pojazdy będzie, zdaniem prezesa, w najbliższych latach coraz większy. Droga do budowy pierwszego egzemplarza jest jednak odległa — wynika z artykułu zamieszczonego przez Głos Wielkopolski.

Zakłady Cegielskiego mają bogate tradycje w zakresie budowy sześcioosiowych lokomotyw spalinowych. To właśnie tu w latach 70. i 80. XX wieku powstawały maszyny serii SP45, SU46 i SP47. Dziś firma koncentruje się jednak na budowie i modernizacji wagonów pasażerskich oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych własnej konstrukcji.

Zdaniem prezesa Kuci okoliczności sprzyjają tymczasem ponownemu wprowadzeniu na rynek ciężkiej lokomotywy liniowej z silnikiem Diesla. — Projekt sześcioosiowej, ciężkiej lokomotywy spalinowej znajduje się obecnie na etapie analiz rynkowych oraz wstępnych założeń technicznych – mówi cytowana przez Głos Wielkopolski Natalia Janicka z H. Cegielski – FPS.

Pierwszy egzemplarz może jednak powstać najwcześniej za kilka lat. Proces projektowy i konstrukcyjny ma potrwać co najmniej 2 lata. Na razie firma analizuje różne rozwiązania i konfiguracje pojazdu. Pewne jest, że moc lokomotywy ma wynosić 2,5-3 MW.

Ewentualne wprowadzenie pojazdu na rynek będzie zależało od dostępnych źródeł finansowania (na razie nie ma na to zabezpieczonych środków), a także od zapotrzebowania rynkowego. Szanse na to ostatnie są jednak duże: średnia wieku lokomotyw spalinowych w Polsce i regionie jest bardzo wysoka, a nowych pojazdów sześcioosiowych brakuje.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

FPS H. Cegielski: Plus to nasza przyszłość

Tabor i technika

FPS H. Cegielski: Plus to nasza przyszłość

Jakub Rösler 13 września 2024

FPS H. Cegielski analizuje swoją tramwajową przyszłość. Co z Pumą?

Tabor i technika

Kolejne wagony Combo dla PKP IC. Przetarg rozstrzygnięty

Tabor i technika

PKP Intercity: Nie tylko Pendolino pojedzie z prędkością 200 km/h

Tabor i technika

FPS Cegielski szuka członka zarządu

Biznes

FPS Cegielski szuka członka zarządu

Jakub Madrjas 04 sierpnia 2022

Pierwsze nowe wagony z Cegielskiego w PKP Intercity

Tabor i technika

Pierwsze nowe wagony z Cegielskiego w PKP Intercity

Michał Szymajda 29 grudnia 2021

Zobacz również:

FPS H. Cegielski: Plus to nasza przyszłość

Tabor i technika

FPS H. Cegielski: Plus to nasza przyszłość

Jakub Rösler 13 września 2024

FPS H. Cegielski analizuje swoją tramwajową przyszłość. Co z Pumą?

Tabor i technika

Kolejne wagony Combo dla PKP IC. Przetarg rozstrzygnięty

Tabor i technika

PKP Intercity: Nie tylko Pendolino pojedzie z prędkością 200 km/h

Tabor i technika

FPS Cegielski szuka członka zarządu

Biznes

FPS Cegielski szuka członka zarządu

Jakub Madrjas 04 sierpnia 2022

Pierwsze nowe wagony z Cegielskiego w PKP Intercity

Tabor i technika

Pierwsze nowe wagony z Cegielskiego w PKP Intercity

Michał Szymajda 29 grudnia 2021

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5